zamknij
Dobierz indywidualną dietę
Dobierz indywidualną dietę dla siebie i swojej rodziny !
zamknij
Wielkość tekstu
Kontrast

Naucz dziecko jeść różnorodnie

Gdy jemy ciągle to samo, zubożamy naszą dietę i pozbawiamy się cennych dla zdrowia składników odżywczych. Mają do tego skłonność zwłaszcza dzieci. Twoje dziecko nie chce próbować nowych pokarmów? Poznaj kilka pomysłów na to, jak temu zaradzić.

Zdrowe nawyki

Dzieci zazwyczaj jedzą te potrawy, które znają, i nie chcą próbować nowych smaków. Dotyczy to zwłaszcza dzieci w wieku 2–5 lat. Najczęściej odmawiają jedzenia mięsa, warzyw, owoców i produktów mlecznych. Nie ma w tym jednak nic niepokojącego, bo to normalny etap w rozwoju.

Dlaczego warto zmieniać nawyki żywnościowe

Nie ustawaj w zachęcaniu dziecka do próbowania nowych potraw. Różnorodne jedzenie jest bardzo ważne z dwóch powodów:

  • urozmaicona dieta, bogata w witaminy i składniki mineralne, umożliwia dziecku prawidłowy rozwój
  • w dzieciństwie kształtują się upodobania dziecka do określonych smaków (np. słodkich lub słonych), więc dbając o różnorodność w jedzeniu, kształtujesz jego zachowania prozdrowotne na całe życie
  • odpowiednie nawyki żywieniowe zwiększą szanse Twojego dziecka na uniknięcie chorób cywilizacyjnych w przyszłości.

Jakie sposoby zastosować

  1. Wykaż się cierpliwością oraz determinacją. Nie zrażaj się brakiem widocznych sukcesów od razu. Przyzwyczajenie dziecka do nowej potrawy – jej smaku, konsystencji, może zająć nawet kilkanaście prób. Rodzice zwykle rezygnują po 5 próbie – stanowczo za wcześnie. Podawaj nowy produkt konsekwentnie co najmniej 8 razy, co kilka dni, a nawet wracaj do niego po kilku tygodniach.
  2. Rozwiń pomysłowość. Możesz przygotowywać to samo jedzenie w różnych formach, np. purée, zupa, koktajl. Możesz też specjalnie układać i ozdabiać potrawy, np. układając na talerzu uśmiechniętą buzię z warzyw lub jakieś zwierzątko.
  3. Ogranicz podjadanie. Podjadanie między posiłkami, zwłaszcza słodyczy lub fast foodów, powoduje, ze dziecko nie jest głodne. Bez podjadania dziecko chętniej zje główny posiłek i spróbuje nowych smaków.
  4. Nie nagradzaj słodyczami. Kiedy chcesz dziecko pochwalić lub mu za coś podziękować, nie dawaj mu w nagrodę słodyczy lub innego jedzenia. Wymyśl inne nagrody. Nagradzając je produktami spożywczymi, uczysz podjadania między posiłkami i wzmacniasz niezdrowe nawyki. A jeśli to są słodycze, co zdarza się najczęściej – uczysz dzieci, słodycze są lepszym jedzeniem niż inne produkty i przyzwyczajasz do niezdrowego smaku.
  5. Nie wywieraj presji. Nie naciskaj, nie złość się, nie zmuszaj, nie krytykuj, nie porównuj z innymi (nie mów np. „Zobacz, Twój brat wszystko ładnie zjadł”). Takie zachowania wywołują w dziecku negatywne emocje, które łączą się w jego umyśle z jedzeniem. A wtedy znacznie trudniej namówić dziecko na spróbowanie nowej potrawy lub produktu.
  6. Pozwól na własne tempo. Nie popędzaj dziecka. Pozwól mu jeść wolno i zdecydować, kiedy się najadło. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia, jeśli nie ma na to ochoty.
  7. Pozwól na swobodę jedzenia. Zaakceptuj np. to, że będzie chciało dotykać jedzenia i jeść rękami. Zasady zachowywania się przy stole i posługiwania się sztućcami są bardzo ważne, ale przyjdzie jeszcze czas na ich naukę.
  8. Wspomagaj skupienie. Pomóż dziecku skoncentrować się na jedzeniu. Na czas posiłku wyłącz telewizor, zabierz dziecku telefon lub tablet.
  9. Daj dobry przykład. Dzieci naśladują rodziców. Dlatego staraj się jeść różnorodnie i zdrowo, bo dziecko cały czas Cię obserwuje. Jeśli jesz pospiesznie i byle co, trudno Ci będzie przekonać dziecko do nowych smaków. W miarę możliwości jedzcie rodzinne, zdrowe posiłki.
  10. Wykorzystaj postaci z bajek. Spróbuj wpleść w próbowanie nowych smaków elementy zabawy. Przywołaj np. ulubionego bohatera Twojego dziecka i powiedz dziecku o jego zdrowych zwyczajach żywieniowych.