Pytania i odpowiedzi
Zobacz jak założyć konto, wybrać plan, wygenerować listę przepisów i zakupów
1. Jak zapisać i gdzie znaleźć ulubione przepisy?
- Dania możesz dodać do ulubionych w zakładce Przepisy, klikając przycisk "Dodaj do ulubionych".
- Zapisane dania znajdziesz na swoim koncie, w zakładce Ulubione przepisy. W tej zakładce możesz również usunąć wybrane dania z ulubionych.
2. W jaki sposób wygasić członka rodziny?
Aby wygasić członka rodziny:
- zaloguj się na swoje konto
- przejdź do górnego menu „Moje konto”
- wybierz zakładkę „Członkowie rodziny”. W tej zakładce wyświetlą się wszyscy dodani przez Ciebie członkowie rodziny
- kliknij przycisk „Wygaś”, który znajdziesz poniżej danych tej osoby. Wtedy do Twojej diety nie będzie wliczana kaloryczność dzienna tego członka rodziny.
Dane członka rodziny, którego wygasisz nie będą usunięte. W każdej chwili możesz je aktywować, edytować lub usunąć w zakładce „Członkowie rodziny”.
3. Kto może prowadzić dzienniczek żywieniowy?
Dzienniczek żywieniowy dostępny jest dla zarejestrowanych użytkowników, którzy nie mają przypisanych członków rodziny.
Aby korzystać z dzienniczka żywieniowego:
- wygaś w swoim koncie członków rodziny lub utwórz dla nich oddzielne konta
lub - skorzystaj z dzienniczka żywieniowego w wersji drukowanej, w którym zarówno Ty, jak i członkowie Twojej rodziny będziecie mogli monitorować swoje nawyki żywieniowe i pomiary ciała.
4. Do czego służą pomiary postępów?
Pomiary postępów pozwolą Ci sprawdzać, jak i w jakim tempie zmienia się Twoje ciało. Pamiętaj, że wahania masy ciała są naturalne, a zbyt szybka utrata masy ciała może być niebezpieczna i wymaga konsultacji z lekarzem.
Jeśli chcesz korzystać z pomiarów postępów:
- zaloguj się na swoje konto
- przejdź do podstrony Moje konto, a następnie kliknij w opcję Pomiary postępów
- zmierz obwód tułowia i talii zgodnie z instrukcją na stronie
- wpisz datę i pomiary.
W każdym momencie możesz pobrać swoje pomiary w formie pliku pdf.
Ważne! Jeśli zmienia się Twoja masa ciała, pamiętaj, aby zaktualizować ją w zakładce Dane użytkownika.
5. Jak korzystać z dzienniczka żywieniowego?
Dzienniczek żywieniowy umożliwia oznaczenie zjedzonych posiłków z wybranego przez użytkownika planu żywieniowego na stronie Diety NFZ oraz zapisanie posiłków własnych, zjedzonych poza planem.
Prowadzenie dzienniczka krok po kroku:
- zaloguj się na swoje konto
- wybierz plan żywieniowy
- pobierz listę przepisów i przygotuj posiłki zgodnie z instrukcją
- zacznij prowadzić Dzienniczek żywieniowy. Kliknij przycisk Moje konto, wybierz z menu Dzienniczek żywieniowy
- zaznacz zjedzone posiłki. Możesz dodać uwagi dotyczące Twojego samopoczucia po jedzeniu i ewentualne dolegliwości
- dopisz posiłki zjedzone poza wybranym planem żywieniowym
- zapisz liczbę wypitych szklanek wody.
Dzienniczek uzupełniaj każdego dnia. Dzięki temu zyskasz dostęp do jego pełnej historii.
Pamiętaj, że jeśli zmienisz obecny plan żywieniowy, Twój dzienniczek wygeneruje się na nowo. Dane z poprzedniego dzienniczka możesz pobrać, wybierając preferowany zakres dni.
6. Dla kogo jest plan DASH Rodzina?
DASH Rodzina to plan, dzięki któremu Twoja rodzina może przygotowywać i jeść te same posiłki, ale zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem kalorycznym każdego z Was.
W planie DASH Rodzina:
- dodasz dorosłego członka rodziny do swojego planu
- dodasz dzieci, które ukończyły 7 lat
- ustalisz indywidualną kaloryczność dla siebie i dorosłych członków rodziny*
* Kaloryczność dzienna dla Twojego dziecka jest obliczona automatycznie na podstawie aktualnych norm żywienia. Sugerujemy, aby z rodzinnego planu korzystały dzieci, które mają prawidłową masę ciała i są zdrowe.
7. Czy mogę wybrać dietę na 7 dni?
Długość diety zależy od Ciebie. Możesz ułożyć plan żywieniowy maksymalnie na 28 dni. Zakres dni ustalisz podczas konfiguracji przepisów.
Wszystkie plany żywieniowe są bezpłatne.
8. Czy z planów żywieniowych mogą korzystać dzieci?
Jeśli Twoje dziecko ukończyło 7 lat, możesz dodać je do swojego konta. Wtedy system zaproponuje plan żywieniowy DASH Rodzina.
Dieta DASH Rodzina to:
- zbilansowane posiłki dla całej rodziny
- indywidualna kaloryczność diety dla każdego z Was
- wspólna lista zakupów.
Z planów żywieniowych dla chorób przewlekłych mogą korzystać jedynie dorośli użytkownicy.
9. Czy mogę w swoim planie wykluczyć gluten lub zmienić liczbę posiłków?
Możesz skonfigurować swoje przepisy. Wystarczy, że:
- zalogujesz się
- wybierzesz dowolny plan żywieniowy
- przejdziesz do kroku 4, gdzie skonfigurujesz swoje przepisy.
W panelu "Skonfiguruj przepisy" możesz:
- wybrać dzienną liczbę posiłków
- ustalić długość swojej diety
- wykluczyć ze swojego planu laktozę, gluten, mięso, ryby i owoce morza.
Pamiętaj, że każde wykluczenie niesie ryzyko niedoborów żywieniowych. Dlatego zanim wykluczysz jakiś składnik ze swojej diety, skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem.
10. Jak mogę zmienić swój obecny plan żywieniowy na inny?
- Zaloguj się na swoje konto.
- Wybierz w prawym górnym rogu przycisk „Moje konto” i przejdź do zakładki „Moja dieta”.
- Przejdź do kroku 3 „Wybierz dietę”.
- Wybierz inny plan żywieniowy i zatwierdź wybór.
Plan możesz zmieniać wielokrotnie. Pamiętaj, że po zmianie konfiguracji, Twoje przepisy wygenerują się na nowo.
11. W jaki sposób mogę dodać kolejne osoby do rodzinnego planu żywieniowego?
- Zaloguj się na swoje konto.
- Przejdź do górnego menu „Moje konto” i wybierz zakładkę „Członkowie rodziny”.
- Kliknij w przycisk „Dodaj nowego członka rodziny” i uzupełnij dane.
12. Czy muszę założyć nowe konto, aby wybrać rodzinny plan żywieniowy?
Nie musisz zakładać nowego konta, aby wybrać rodzinny plan. Wystarczy, że:
- zalogujesz się na swoje dotychczasowe konto
- klikniesz w link "Dodaj członka rodziny"
- dodasz dorosłych członków rodziny
- przejdziesz do kroku 3 - „Wybierz dietę”
- wybierzesz plan DASH Rodzina lub inny plan żywieniowy
- ustalisz indywidualną kaloryczność dla siebie i dorosłych członków rodziny
- przejdziesz do kroku 4, by skonfigurować Waszą dietę.
Twoje dziecko ukończyło 7 lat? Dodaj je do swojego konta na stronie Diety NFZ i przygotuj wspólne posiłki z planem DASH Rodzina.
13. Jak mam podzielić danie na członków rodziny we wspólnym planie żywieniowym?
- Pod każdym opisem dania znajdziesz wskazówkę, w jaki sposób podzielić całość dania na odpowiednie porcje dla Twoich bliskich.
- Wskazany podział procentowy przedstawia, jaką część dania powinien zjeść każdy z członków rodziny.
14. W jaki sposób mogę wygenerować listę zakupów na kilka dni?
Listę zakupów możesz wygenerować pod linkiem Lista zakupów.
Aby pobrać listę zakupów:
- wybierz zakres dni. Możesz także odznaczyć produkty, które masz już w domu. Wtedy nie zostaną zapisane na liście
- zatwierdź wybór przyciskiem „Odśwież listę”
- kliknij „Pobierz listę zakupów”
- zapisz pobrany PDF.
Z listy zakupów mogą skorzystać zalogowani użytkownicy.
15. Czy diety na portalu NFZ są darmowe?
Wszystkie plany żywieniowe na portalu Diety NFZ są całkowicie bezpłatne.
16. Co znaczy DASH?
DASH (ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension – dieta w leczeniu i zapobieganiu nadciśnienia) to uniwersalna dieta o udowodnionych właściwościach prozdrowotnych. W tej diecie ogranicza się spożycie czerwonego mięsa, słodyczy, soli i cukru.
Dieta DASH bazuje na:
- warzywach i owocach
- niskotłuszczowych produktach mlecznych
- pełnoziarnistych produktach zbożowych
- suchych nasionach roślin strączkowych
- rybach i owocach morza
- chudym drobiu
- orzechach i nasionach
- olejach roślinnych.
Dieta DASH:
- pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze i zapobiega jego rozwojowi
- sprzyja poprawie zaburzeń lipidowych
- zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych
- zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.
17. Jak mogę odzyskać hasło do konta na portalu?
Aby odzyskać dostęp do konta:
- przejdź do formularza „Odzyskaj hasło” z poziomu panelu logowania
- wpisz adres e-mail przypisany do Twojego konta. Jeśli adres e-mail jest w naszej bazie, prześlemy do Ciebie wiadomość z kodem weryfikacyjnym i instrukcją zmiany hasła
- sprawdź swoją skrzynkę e-mail. Jeśli wpisany adres e-mail jest w bazie, otrzymasz wiadomość z linkiem do zresetowania hasła
- kliknij w link i nadaj nowe hasło zgodnie z otrzymaną instrukcją.
18. Gdzie mogę kierować pytania dotyczące portalu diety.nfz.gov.pl?
Napisz do nas na adres: diety@nfz.gov.pl
19. Wybrany plan żywieniowy nie wyświetla mi się, co mogę zrobić?
W takim przypadku zalecamy odświeżenie strony lub zmianę parametrów diety.
Zmiana parametrów diety
- W kroku 3 "Wybierz dietę" zmień kaloryczność aktualnego planu.
- W kroku 4 "Skonfiguruj przepisy" zmniejsz okres trwania diety, zmień liczbę posiłków lub zrezygnuj z wykluczeń.