„Właściwe odżywianie będzie medycyną jutra”
Linus Pauling, laureat Nagrody Nobla

Dieta DASH to zasady żywienia na bazie dań bogatych w warzywa i owoce, niskotłuszczowe produkty mleczne, pełnoziarniste produkty zbożowe, suche nasiona roślin strączkowych, ryby i owoce morza, chudy drób, orzechy i nasiona, oleje roślinne. Podstawą codziennej diety są świeże produkty spożywcze o jak najmniejszym stopniu przetworzenia. Ważnym elementem DASH jest ograniczanie spożycia czerwonego mięsa, słodyczy, dań zawierających nadmierne ilości soli i cukru. Wybór określonych produktów spożywczych zapewnia dietę bogatą w prozdrowotne składniki, takie jak błonnik pokarmowy, wapń, potas, magnez, witaminy z grupy B, antyoksydanty, wielonienasycone kwasy tłuszczowe przy obniżonej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu i sodu. Ogromną zaletą diety DASH jest przygotowywanie dań z dostępnych produktów oraz nieskomplikowane przepisy kulinarne smacznych potraw. Narodowy Fundusz Zdrowia szczególnie poleca dietę DASH, wykorzystując ją jako referencyjną w proponowanych planach żywieniowych. Odżywianie się według jej zasad daje wiele korzyści zdrowotnych, które  możemy zaobserwować już po kilku tygodniach jej stosowania. Dieta DASH nie tylko pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze, ale również zapobiega jego rozwojowi, sprzyja poprawie w przypadku zaburzeń lipidowych, zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 oraz chorób sercowo-naczyniowych. Jest zalecana przez wiele towarzystw naukowych, m.in. Polskie Towarzystwo Diabetologiczne, Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne, Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego, czy Europejskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego.

Dietoprofilaktyka

Dietoprofilaktyka jest jednym z elementów profilaktyki pierwotnej. Jest adresowana do ludzi zdrowych. Służy utrzymaniu dobrego stanu zdrowia lub jego polepszeniu. Pomaga zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia chorób lub zaburzeń zdrowia. Celem dietoprofilaktyki jest – poprzez wdrażanie określonych zasad racjonalnego odżywiania się oraz modyfikację błędów żywieniowych – zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby dietozależne, takich jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia lipidowe, choroby serca i układu krążenia, osteoporoza, próchnica czy nowotwory.

DASH CLASSIC

Dieta DASH (ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension, pol. Dieta w leczeniu i zapobieganiu nadciśnienia) to uniwersalna dieta o udowodnionych właściwościach prozdrowotnych – wręcz profilaktycznych. Dieta ta  bazuje na ogromnej różnorodności produktów, głównie warzyw, w tym roślin strączkowych, owoców, niskotłuszczowych produktów mlecznych, ryb i owoców morza, chudych gatunkach mięs, orzechach i nasionach, olejach roślinnych. To dieta, w której produkty charakteryzują się niskim stopniem przetworzenia. Tak urozmaicona dieta zapewnia odpowiednią do potrzeb ilości składników odżywczych oraz realizację zapotrzebowania energetycznego. Warto podkreślić, że dieta DASH może być doskonałym elementem profilaktyki pierwotnej wielu chorób dietozależnych. Prostota przepisów i smakowitość potraw powodują, że dania są świetną propozycją dla osób w każdym wieku.

DASH WEGE

Diety roślinne cieszą się coraz większą popularnością wśród osób poszukujących alternatyw dla diet mięsnych. Dieta DASH WEGE to propozycje dla osób, które chciałyby połączyć zasady zdrowego odżywiania z jednoczesną eliminacją z diety mięsa i jego przetworów. Propozycje potraw DASH Wege będą doskonałym wprowadzeniem w świat diet roślinnych, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej ilości takich składników jak: węglowodany złożone, białko, błonnik pokarmowy, wielonasycone kwasy tłuszczowe, karotenoidy, kwas foliowy, witamina C i E, witaminy z grupy B oraz magnez, cynk. Jadłospisy DASH Wege to doskonała inspiracja kulinarna z jednoczesnym wsparciem potrzeb żywieniowych organizmu.

DASH SENIOR

Proces starzenia się to szereg zmian zachodzących w organizmie człowieka. Osoby starsze, ze względu na specyfikę fizjologii, mogą być narażone na niedobory wielu składników odżywczych. Urozmaicone menu osób po 65 roku życia to podstawa ich zdrowia. Z pomocą przychodzi DASH Senior, czyli kombinacja urozmaiconych i prostych w przygotowaniu dań, które zapewnią menu bogate w różnorodne składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu – a prawidłowe żywienie jest czynnikiem, który warunkuje zarówno sprawność fizyczną, jak i intelektualną. Podstawą zdrowia seniorów jest odpowiednie do zapotrzebowania spożycie składników odżywczych, pokrycie potrzeb energetycznych oraz dobór określonych produktów spożywczych w codziennej diecie, w czym ogromną pomocą są jadłospisy DASH Senior.

Dietoterapia

Dietoterapia to określony sposób odżywiania się w trakcie choroby. Ma na celu dostarczenie optymalnej ilości energii i składników odżywczych poprzez dobór produktów i potraw pod kątem ilościowym i jakościowym, dostosowany do aktualnych potrzeb organizmu oraz do stanu zdrowia chorego. Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla rolę dietoterapii w leczeniu schorzeń,  zawsze z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb żywieniowych, wydolności narządów, reakcji organizmu na niektóre składniki żywności w wyniku rozwoju choroby.

DASH CUKRZYCA

Cukrzyca jest nieuleczalną chorobą metaboliczną, która charakteryzuje się podwyższonym stężeniem glukozy we krwi na skutek upośledzonego działania lub wydzielania insuliny. Liczne badania potwierdzają, że odpowiednie modyfikacje dietetyczne są podstawą skutecznej terapii. Sposób odżywiania oparty na zasadach diety DASH Cukrzyca będzie doskonałym elementem postępowania terapeutycznego osób z cukrzycą (szczególnie typu 2). Urozmaicona dieta bogata w produkty o niskim indeksie glikemicznym i błonnik pokarmowy jest ważnym narzędziem w walce z chorobą, jak również zagrożeniami związanymi z jej powikłaniami.

DASH NADCIŚNIENIE

Nadciśnienie tętnicze to choroba, w której leczeniu określone modyfikacje dietetyczne odgrywają znaczącą rolę. Badania potwierdziły, że zastosowanie diety DASH skutecznie obniża wartości ciśnienia tętniczego krwi. Propozycje menu DASH Nadciśnienie to połączenie kluczowych elementów dietetycznych w leczeniu nadciśnienia tętniczego, takich jak: zmniejszenie spożycia soli przy równoczesnym zwiększeniu spożycia potasu, zwiększenie ilości warzyw i owoców, ryb i owoców morza, produktów zbożowych pełnoziarnistych, z dodatkiem orzechów i nasion, przy redukcji spożycia czerwonego mięsa, słodyczy i napojów zawierających cukier. Warto pamiętać, że odpowiednia dieta to również podstawowy element prewencji nadciśnienia tętniczego.

DASH HASHIMOTO

Choroba Hashimoto, czyli przewlekłe autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, jest jedną z najczęściej występujących chorób tarczycy o podłożu autoimmunizacyjnym. Określone żywienie to bardzo ważny element poprawy stanu zdrowia i samopoczucia. Głównym założeniem diety DASH Hashimoto jest zadbanie o odpowiednią realizację zapotrzebowania na składniki odżywcze (szczególnie te wykorzystywane do syntezy hormonów tarczycy). Składniki ważne w diecie to jod, żelazo, cynk, selen, witamina A, D, witaminy z grupy B, wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz białko, węglowodany o niskimi indeksie glikemicznym i błonnik pokarmowy. Odpowiednio zbilansowana dieta wspomaga obniżenie skali procesów zapalnych, zmniejsza ryzyko wystąpienia innych chorób lub rozwoju chorób współistniejących. DASH Hashimoto służy optymalizacji stanu zdrowia i dobrego samopoczucia.

DASH ZAPARCIA

Jadłospisy DASH Zaparcia przeznaczone są dla osób, które potrzebują zmienić swój dotychczasowy sposób odżywiania tak, aby stało się ono elementem procesu leczniczego. W tej diecie duży nacisk położono na zwiększenie podaży warzyw, owoców, produktów zbożowych pełnoziarnistych (źródło błonnika pokarmowego) oraz produktów mlecznych fermentowanych i płynów. Zaparcia są uciążliwym schorzeniem polegającym na zbyt małej częstości wypróżnień (2 razy w tygodniu lub rzadziej), oddawaniu stolca twardego z uczuciem silnego wysiłku, z towarzyszącym uczuciem niepełnego wypróżnienia. Problem zaparcia dotyczy nawet 30% populacji krajów zachodnich. U podstaw leczenia zaparć – niezależnie od ich przyczyny – podkreśla się  potrzebę zmiany stylu życia poprzez zwiększenie aktywności fizycznej i modyfikację nawyków żywieniowych.

DASH NADWAGA I OTYŁOŚĆ

Nadmierne kilogramy niosą ze sobą wiele konsekwencji zdrowotnych. Problemy wynikające z nadwagi i otyłości to: cukrzyca typu 2, powikłania sercowo–naczyniowe, nadciśnienie tętnicze, dyslipidemie, choroby układu oddechowego, niektóre nowotwory złośliwe, depresja, zaburzenia odżywiania i wiele innych. Warto pamiętać, że stopień ryzyka określonych chorób i zaburzeń zależy między innymi od ilości dodatkowej masy ciała, lokalizacji tłuszczu, wielkości wzrostu masy ciała oraz poziomu aktywności fizycznej.

Głównym założeniem diety DASH NADWAGA I OTYŁOSĆ jest obniżenie masy ciała, co sprzyja redukcji wielu dolegliwości oraz zmniejsza ryzyko zgonu z powodu chorób układu krążenia, powikłań cukrzycy i nowotworów. Dlatego zmień swoją dietę już dziś.

Zdrowa dieta nie musi być nudna, jednostajna i bez smaku. Wręcz przeciwnie! Różne, kolorowe produkty, ciekawe, smaczne i zaskakujące połączenia oraz nowe warianty klasycznych dań, tym właśnie są nasze propozycje. Dbamy o odpowiednie zbilansowanie codziennych posiłków, aby dostarczały wszystkich niezbędnych składników odżywczych przy odpowiednio obniżanej energetyczności. Zapraszamy po zdrowie!